Poradenské služby
Schránka důvěry
Na naší škole máme pro děti schránku důvěry, která je umístěna v chodbě u šatních skříněk. Děti do ní mohou vkládat svoje dotazy buď anonymně, nebo i podepsané. Všechny dotazy budou v co nejkratší době zodpovězeny výchovnou poradkyní či jiným pracovníkem metodického týmu. Děti, které se podepíšou, sami oslovíme, anonymní dotazy budou zodpovězeny na nástěnce hned vedle této schránky důvěry.
Na obrázku se můžeš podívat, kde schránku v naší škole nalezneš.
Konzultační hodiny s výchovnou poradkyní pro žáky školy
Pokud máš starosti, nevíš jak na to, potřebuješ poradit ve své situaci, tak navštiv výchovnou poradkyni.
Kdy?
Každé pondělí 12:50 hod. – 13:35 hod. ve školní knihovně.
Máš hodinu? Domluv se s třídní (třídním), zástupkyní nebo ředitelkou.
Konzultační hodiny s výchovnou poradkyní pro zákonné zástupce žáků
Konzultační hodiny pro zákonné zástupce žáků probíhají ve čtvrtek od 14:00 do 15:00 hodin, případně je možné domluvit si individuální termín po předchozí telefonické dohodě na tel. č. 735 097 764.
Mgr. Barbora Kuňa Prchalová, výchovný poradce
Poradenské služby
Konzultační hodiny s Mgr. Ivanou Ševčíkovou pro pedagogy
- Středa 14:00 hod. – 14:30 hod.
- Čtvrtek 7:20 hod. – 7:50 hod.
Konzultační hodiny s Mgr. Ivanou Ševčíkovou pro zákonné zástupce
- Konzultaci se zákonnými zástupci je vhodné domluvit na schůzce s výchovným poradcem, nebo telefonicky na čísle
+420 315 691 270.
Program poradenských služeb Základní školy Lužec nad Vltavou
V naší škole je použita základní varianta poskytování poradenských služeb, bez nabídky činnosti školního psychologa a speciálního pedagoga. Tyto činnosti jsou zajišťovány v případě potřeby externě a tato spolupráce je v současné době naprosto vyhovující.
Poradenské služby ve škole jsou zajišťovány vedoucí poradenských služeb školy, výchovným poradcem a metodikem prevence, který úzce spolupracuje zejména s třídními učiteli, asistenty pedagoga a učiteli.
Tím se vytváří vnitřní systém komunikace všech, kteří se podílejí na péči o žáky nadané, na kariérovém poradenství, na péči o žáky cizince i o žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. V neposlední řadě naše škola spolupracuje se specializovanými poradenskými pracovišti ve školství. Poradenské služby jsou poskytovány žákům, rodičům a pedagogickým pracovníkům.
Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na:
Program poradenských služeb
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se SVP,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- prevenci školní neúspěšnosti,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí
a s odlišnými životními podmínkami, - vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- na průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi
a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení, - včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany
a diskriminace, - průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními
- (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče).
Práce s informacemi a důvěrnými daty
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, o kterých se poradenští pracovníci dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu obecného nařízení na ochranu osobních údajů neboli GDPR (General Data Protection Regulation).
Poradenští pracovníci školy zejména:
- zachovávají mlčenlivost o skutečnostech týkajících se osobních údajů žáků a zákonných zástupců žáků,
- zachovávají mlčenlivost o zdravotním stavu žáků,
- dbají, aby dokumenty týkající se osobních údajů žáka a zdravotního stavu žáka nebyly volně přístupné
Informovanost o poradenských službách školy
Program poradenských služeb ve škole je veřejně přístupný na webových stránkách školy nebo u vedení školy.
Poradenská činnost
- prevenci školní neúspěšnosti
- primární prevenci sociálně patologických jevů
- poradenskou podporu při volbě povolání a profesnímu uplatnění
- odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním
- péči o vzdělávání mimořádně nadaných žáků
- péči o žáky s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování
- metodickou podporu učitelům
Metodické a informační činnosti
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.,
- předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy,
- poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům,
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů,
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržených a realizovaných opatření.
Specializovanou metodologickou činnost v oblasti pedagogiky a psychologie
- odborná pomoc žákům při vyhledávání vhodných stylů učení,
- odborná intervence u žáků se specifickými poruchami učení a chování,
- řešení problémových situací,
- vyhledávání mimořádně nadaných žáků – participace na úpravách jejich učiva,
- odhalování šikany, projevů diskriminace, nepřátelství nebo násilí a jiných negativních jevů ve škole.
Činnost v oblasti prevence rizikových jevů
- Hlavním úkolem prevence rizikových jevů je snaha o vytváření takové psychické a sociální atmosféry ve škole, která minimalizuje možnost stresů a umožňuje včasné rozpoznání nedostatků v chování žáků, šikany, sociální nezralosti, nedostatečného vlivu rodiny a formování odmítavého postoje žáků k drogám a jiným návykovým látkám. Úkolem preventivy (a všech pedagogických pracovníků) je v případě potřeby zabezpečit žákovi pomoc.
Strategie předcházení školní neúspěšnosti
- Školní neúspěšnost je vážným problémem, jehož řešení si vyžaduje náročnou práci se žákem a často také s rodinou žáka. Bývá důsledkem individuálních rozdílů v osobnosti žáků, v jejich výkonnosti, motivaci i jejich rodinné výchově. Neprospěch je často způsoben souborem příčin, které je třeba dobře rozpoznat.
- Nejčastěji má na školní úspěšnost nebo neúspěšnost vliv:
- osobnost žáka – snížená inteligence, nedostatečná paměť, emoční labilita, nízká odolnost vůči zátěži, poruchy učení, poruchy chování a jiné zdravotní komplikace žáka, neochota k učení
- nepodnětné rodinné prostředí, žáci ohrožení sociálně nežádoucími jevy, problémy ve vztazích v rodině nebo ve škole (mezi kamarády, ve třídě, vztah s učitelem)
Řešení školní neúspěšnosti
- Možná opatření volíme individuálně na základě diagnostiky a zjištěných potřeb žáků:
- poruchy učení a chování, jiná zdravotní omezení a znevýhodnění: kompenzace nedostatků s pomocí speciálně pedagogických metod a postupů na základě doporučení z PPP nebo SPC, integrace žáka a vytvoření IVP.
- odchylka v celkové úrovni inteligence: žáku bude stanoveno základní učivo, které po něm bude požadováno podle jeho možností a schopností, vhodné metody práce, motivace – zažití úspěchu, možnost opravit si známku, individuální konzultace ve vyučování i mimo něj, spolupráce s PPP – integrace na základě IVP a realizování dalších podpůrných opatření doporučených poradnou.
- žáci, jejichž neúspěšnost souvisí spíše s jinými faktory – sociálně znevýhodnění: motivace žáka k učení, spolupráce s rodinou, vytvoření podmínek pro domácí přípravu i ve škole ve volných hodinách, přístup k internetu ve škole, práce s klimatem třídy
- žáci s vysokou absencíjsou také často ohroženi sklouznutím do školní neúspěšnosti: včas žákům nabídnout podporu při zvládnutí zameškané látky – plán dostudování učiva a termíny doplnění hodnocení, konzultace s žákem a rodiči, kde se domluví harmonogram a různé způsoby podpory dítěte
Postup při řešení školní neúspěšnosti – podpůrný program
- Hlavním opatřením je jednoznačně zvýšená spolupráce s rodiči.
- V průběhu září píší žáci pátého až devátého ročníku vstupní testy z matematiky a českého jazyka. Na základě výsledků je zvoleno vhodné opakování a doučování žáků.
- V průběhu měsíce září se uskutečňuje test připravenosti žáků k přijímacímu řízení na SŠ a na základě výsledků jsou zvoleny postupy příprav na SŠ.
- Ve po třetím čtvrtletí školního roku jsou vyhodnocovány výsledky vzdělávání a na jejich základě je připraven plán dělených hodin matematiky a českého jazyka pro další školní rok.
- Konzultace prospěchu se zákonnými zástupci žáka probíhají průběžně po celý školní rok. Učitelé kontrolují možná zhoršení prospěchu po celý školní rok.
- Při zhoršení prospěchu žáka je, podle zájmu, možné využít individuální konzultaci žáka s výchovným poradcem (případně rodičů, žáka a VP) – diagnostika školní neúspěšnosti a poradenství (např. nastavení podpory při učení, zjištění učebních stylů).
- Pokud se situace nezlepšuje, může být žákovi nabídnut podpůrný plán – plán pedagogické podpory
- Po třech měsících je vyhodnocena efektivita plánu. Plán je živý dokument a škola preferuje průběžná vyhodnocování (například po uzavřené kapitole).
Podpůrný plán
Podpůrný plán pro žáky se školní neúspěšností sestavují učitelé individuálně. Konzultují (informuji) zákonné zástupce a žáka, vedou záznamy o průběhu podpory.
Formy a metody práce využívané učitelem
- Pro úspěšnost Podpůrného programu jsou podstatné především formy a metody práce využívané učitelem, ke kterým patří zejména:
- podpůrný studijní plán, tj. stanovení přiměřeného obsahu učiva – učitel stanovuje obsah učiva určený k osvojení v rozsahu, který odpovídá žákovým vzdělávacím možnostem (intelektovým i sociálním).
- zadávání pravidelných úkolů vycházejících ze stanoveného obsahu učiva, tj. podpůrného plánu – zadání práce pro domácí přípravu – dílčí úkoly odpovídající žákovým vzdělávacím možnostem,
- možnost plnit zadané úkoly v rámci volných hodin ve škole, možnost doučování
- užívání podpůrných aktivit– oznámení písemné práce, stanovení termínu zkoušení z konkrétního učiva, umožnění opakovaného opravného pokusu
- používání podpůrných pomůcek při samostatné práci – přehledy, tabulky, kalkulačky, nákresy, aj. dle charakteru předmětu, které pomohou žákovi lépe se orientovat v učivu
- individuální práce se žákem v rámci individuálních konzultací i v rámci vyučovací hodiny – pomoc žákovi odstranit výrazné mezery v učivu, podpora při výuce při výkladu nového učiva
- doučování
– Pokud se podaří podpořit žáky tak, aby nebyli školsky neúspěšní a nepropadali, zamezí se i předčasným odchodům žáků z dalšího vzdělávání. Opakování ročníku je však nadále nutné při selhání všech výše zmíněných podpůrných opatření.
Časová dostupnost služeb
S každým pracovníkem školy si lze individuálně dohodnout termín konzultační hodiny.
Výchovný poradce a metodik prevence je k dispozici zákonným zástupcům po tel. domluvě v budově školy. Žáci školy mohou služeb výchovného poradce a metodika prevence využít kdykoliv po předchozí osobní domluvě.
Závěrečná ustanovení
Tento Program poradenských služeb ve škole je závazný pro všechny zaměstnance školy.
Kontakty na pracovníky školy: Kontakty na pracovníky školy
Tým pedagogů zajišťující poradenské služby
- Výchovný poradce – Mgr. Barbora Kuňa Prchalová
- Školní metodik prevence – Mgr. Iveta Králová Fonioková
- Vedoucí týmu poradenských služeb školy – Mgr. Ivana Ševčíková
- Třídní učitelé
- Zástupkyně ředitelky školy Mgr. Jana Velická, Mgr. Marta Liška Landová
- Ředitelka školy – Ing. Pavla Kopeluková





